„Prázdne teórie“, tak sa volajú slovné hry tárajov, hry buddhistickej terminológie. Taká zábava nemá cenu. Vojdi do toho úplne celý, telom aj dušou. Musíš umrieť úplne, aby si sa mohol zamyslieť nad Buddhovou Dharmou. Nestačí potrápiť sa iba trochu a umrieť na polovicu. Buddhova Dharma nie je na obzeranie, je o tebe.
Tebe, ktorý chceš trochu poštudovať buddhizmus, aby si sa stal lepší
N áboženstvo (učenie) neznamená zmeniť svet okolo seba, znamená zmeniť svoje oči, uši, spôsob videnia a spôsob myslenia.
Buddhova Dharma nie je niečo, čo môžeme študovať. Najdôležitejšie je to, čo robíme so svojím telom. Ľudské telo je naprojektované veľmi prakticky. Načo používame svoje telo? Obyčajne ho využívame ako sluhu svojich poblúdení. Buddhova Dharma znamená, že nepoužívame svoje telo ako sluhu nášho poblúdenia. Znamená priviesť telo aj myseľ do poriadku.
Buddhova Dharma nie je nejaký ideál. Týka sa toho, ako postupovať sám so sebou.
Buddhova Cesta znamená vložiť Absolútno do praxe, uskutočniť ho pomocou praxe. Buddhova Dharma to je neustále úsilie bez hľadania zisku. Takýto spôsob konania nemá nič spoločné s otázkou: „Čo mám teraz robiť?“ Aj tak musíš robiť to, čo musíš a nemusíš robiť to, čo nemusíš. Ak máš niečo dať, daj hoc aj svoju hlavu. A keď nemusíš dávať nič, nedaj ani len špičku svojho jazyka. Prax nie je vo veciach, je v konaní.
„...Iba Buddha spolu s Buddhom sú v stave to prehĺbiť...“ Lotosová sútra. Iba mačka chápe pocity mačky. Iba Buddha rozumie Buddhovej Dharme. Iba osoba praktikujúca Buddhovu Dharmu je Buddha. Predstavovať si Buddhu bez praxe Buddhovej Dharmy nemá nič spoločné s Buddhovou Dharmou. Náboženstvo (učenie) je bez úžitku, ak je sparalyzované koncepciami. Náboženstvo (učenie) je život a život sa musí hýbať. Život by sa mal hýbať do všetkých smerov, doprava, doľava, hore aj dole. Nemeň sa na múmiu a nedovoľ si vyschnúť.
Celý svet verí, že prax Buddhovej Cesty sa týka odťatia ilúzií, jednej za druhou ako zhasínajúca olejová lampa. Ale prax Mahayany to je: „Sľub vyslobodiť všetky trpiace bytosti skôr než zachránim samého seba...“ citát zo Shobogenzo, Hotsu Bodai Shin.
Musíme byť ľudskí
J e nevyhnutné nechať vedome ilúzie a naše poblúdenia také aké sú, aby sme boli užitoční pre cítiace bytosti. Znamená to, že musíme byť úplne ľudskí. Byť nudne dokonalý neprináša nikomu nič dobré. To, čo je v náboženstve dôležité, je spôsob ako prežívaš svoj život.
Náboženstvo (učenie), ktoré nie je spojené s tým, ako žijeme, je bez úžitku. Buddhova Dharma nie je stará legenda, ako: dávno - pradávno, za horami - za dolami, to nie je rozprávka. Buddhova Dharma by nemala byť oddelená od tvojich problémov. Oddelená od teba a od tejto chvíle, taká neexistuje. Buddhova Dharma nie je niečo na obzeranie. Buddhova Dharma nie je niekde ďaleko. Nie je tiež dávna história. Si to TY.
Žiadne spoločenské zväzky, hierarchické, či rovnocenné nemajú nič spoločné s Buddhovou Dharmou. Také zväzky nie sú nič absolútne. Len kvôli bežným pocitom ich považujeme za niečo skutočné, opierame sa o ne.
Či nevidíš, že osoba, ktorú miluješ a teraz objímaš umrie? Taktiež milionár odíde, keď príde jeho čas. Starší ľudia stále hovoria o starých dobrých časoch, ktoré sa minuli a mladí si ich doberajú. Ale čo robia mladí? Hovoria: počkajte keď dorastieme... Teda, to čo robia jedni aj druhí, to je zámena miest.
Ľudia sa smejú, plačú, hnevajú sa, sťažujú sa a trpia vo svojich rôznych vzťahoch. „Draftovať životom“ znamená závisieť na tých vzťahoch a zanedbávať prítomnú chvíľu.
Opis motania sa vo vzťahoch nazývame literatúrou. Preto Majster Dógen, ktorý s tým nemá nič spoločné, nie je dobrý materiál na takéto príbehy. Na takých vzťahoch je založený svet spoločenský.
Zazen, tu a teraz je uvoľnenie sa od týchto vzťahov. Keď si od nich voľný, vtedy „všetky veci sú formou pravdy...“ citát Lotosovej sútry.S
vetu kraľuje zmätok, pretože každý používa vlastné kritériá na posúdenie toho, čo je malé a čo veľké. Buddhizmus hovorí o voľnosti v tom, čo je malé a čo veľké, úzke alebo široké. Je to niečo úplne iné ako posudzovať veci a nazývať ich malé a veľké.
Buddhizmus je neohraničený a nezmerateľný. Ak sa pokúšaš pochopiť Buddhizmus a neberieš do úvahy jeho neohraničenosť a nesmiernosť, si úplne mimo.
Tebe, ktorý si sa práve začal trápiť životom
Čo je to za hanba narodiť sa ako ľudská bytosť a stráviť celý svoj život trápením? Mal by si dôjsť do bodu, keď budeš šťastný rodiac sa ako človek.
Narodenie, staroba, choroba a smrť – nemôžeme sa ľahkomyseľne stavať k týmto konečným faktom.